Intangible. Festival d’Art_Tecnologia convida el públic a un viatge acústic a les profunditats del riu Segre
Intangible. Festival d’Art_Tecnologia convida el públic a un viatge acústic a les profunditats del riu Segre.
“Concert fluvial al riu Segre”, acció sonora a càrrec d’Agnès Peproposa una immersió artística al riu sota la fórmula d’acció acústica que recull el so de l’aigua mitjançant uns hidròfons
REGIDORIA DE CULTURA, CIUTAT I TRANSICIÓ ECOLÒGICA
La primera edició d’Intangible. Festival d’art_tecnologia proposa al públic una singular immersió artística al riu Segre de la mà de la polifacètica creadora lleidatana Agnès Pe. L’activitat —la primera proposta artística d’aquestes característiques que es fa a Lleida— es portarà a terme el diumenge, 6 de novembre, a partir de les 11.00 h, a la passarel·la del Liceu Escolar sobre el riu Segre, i es desenvoluparà sota la fórmula d’acció acústica que recollirà el so que genera el riuamb l’objectiu, segons l’artista, per “poder escoltar allò que no sentim”.
Aquesta és una de les propostes més singulars d’INTANGIBLE. Festival d’art_tecnologia, esdeveniment cultural que se celebrarà a Lleida entre el 27 d’octubre i el 6 de novembre. El festival està organitzat per Ajuntament de Lleida amb la col·laboració de la Diputació de Lleida, la Generalitat de Catalunya, la Fundació “la Caixa” i la Universitat de Lleida.
Concert fluvial al riu Segre, acció sonora a càrrec d’Agnès Pe proposa als assistents gaudir d’una original lectura acústica d’un dels espais emblemàtics de Lleida, eix vertebrador i, de fet, segons la creadora, “un carrer més de la ciutat”. El públic podrà escoltar les profunditats del riu i el moviment de l’aigua per mitjà d’un dispositiu per a l’escolta, “eina que esdevé un organisme aquàtic”. La proposta consistirà en la instal·lació d’uns dispositius acústics (uns hidròfons), penjats d’unes canyes de pescar, que permetran escoltar les profunditats del riu Segre, i tindrà una durada aproximada de 40 minuts.
L’experiment està basat en el mètode de l’“escolta profunda”, una pràctica creada els anys 80 per la compositora i figura central en el desenvolupament experimental de la música electrònica durant la postguerra Pauline Oliveros destinada a millorar les pròpies capacitats d’escolta i compartir-les amb altres compositors, intèrprets i públic en general. Oliveros va descriure l’escolta profunda com “una manera d’escoltar de totes les maneres possibles”. Aquesta intensa audició inclou sons de la vida quotidiana, de la natura, dels propis pensaments i dels sons musicals.
Agnès Pe, directora de cinema, compositora i intèrpret musical
La iniciativa anirà a càrrec de l’artista lleidatana Agnès Pe. Tomàs (Lleida, 1985), directora de cinema, compositora i intèrpret musical. Llicenciada en Comunicació Audiovisual, va estudiar a la Universitat Politècnica de València i va cursar un Màster en Comunicació Social a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) a Barcelona. Va residir a Bilbao on el 2009 va participar al festival de música estranya Zarata Fest. Va rebre una beca per a la mobilitat durant el curs 2011-2012 a la Universitat Autònoma Metropolitana de Ciutat de Mèxic. Va ser seleccionada per a la participació a la Mostra artística en línia Infortunio Show 8 al novembre de 2011.
Agnès s’integra tant al camp audiovisual com al musical/sonor. Va començar la seva carrera realitzant peces documentals Fa Peix (Bilbao, 2011), Matar Alacrán (Mèxic DF, 2011), Blau Profund (Mèxic DF, 2012), Delta RCE (UK, Nottingham, 2012). El 2012 va aconseguir dirigir Torre, la seva primera pel·lícula de ficció, amb la qual va aconseguir destacar i participar a Pantalla Fantasma (Bilbao, 2013).
Agnès participa en tallers i projectes amb el propòsit de defensar el concepte de l”amateurisme’, trencant amb la cultura filmogràfica hegemònica, sense registrar-se en cap gènere i romanent a la recerca del lúdic i sota els paràmetres de l’estètica de l’error i l’excés. Aquesta línia conceptual la trasllada a la seva obra sonora i musical, on destaca per les seves narracions ucronia i per l’ús del que anomena “detritus sonors”, l’especejament d’obres existents per a la creació de peces noves.
El seu primer concert electroacústic va ser a Larraskito el 2010, on va utilitzar versions de diferents hits de música clàssica manipulant arxius MIDI, acompanyat aquests per visuals que mostraven els seus autors. El 2015, va compondre la banda sonora de l’obra de teatre Èxit i un any després del migmetratge No és homosexual simplement l’homòfil, sinó l’encegat pel fal·lus perdut (Barcelona, 2016). L’any següent, el 2017, va obtenir una beca al programa de residències El Ranchito Matadero Madrid – AECID,7 per desenvolupar el projecte audiovisual “No mateu Juang Fu“.
Pel que fa a la seva faceta sonora/musical, Agnès Pe s’autodefineix com speedy clàssica, eurodancesinfònic, melodies punch, blackmidi, happy slapped, terminal punk, humpatech, crossover thrash, no gènere, midtech. De fet es mou més enllà de les delimitacions de qualsevol gènere musical conegut, la seva recerca cap a noves formes és constant i el seu univers sonor s’ha pogut escoltar al MACBA, Larraskito, Piksel Festival, Azkuna Centroa oa el CA2M.
Intangible. Festival d’art_tecnologia, una nova proposta cultural i audiovisuales conforma com un esdeveniment cultural i audiovisual, que es desenvoluparà a la ciutat de Lleida amb objectiu de posar en valor els processos creatius en joc en un ampli ventall de formes estètiques i subratllar el fort vincle entre art i tecnologia. Pretén convertir la ciutat en un laboratori de creació i aprofundir sobre l’acte creatiu, es presentaran diferents activitats i projeccions relacionades amb l’art, la cultura i la tecnologia reunint propostes d’àmbit local, nacional, estatal i internacional.
Instal·lacions artístiques, projeccions urbanes amb vídeo mapping, actuacions en viu audiovisuals, conferències i tallers tindran lloc al voltant de temes variats com l’acte creatiu, l’ètica a la informàtica, videojocs, xarxes socials, intel·ligència artificial, l’algoritme en l’àmbit creatiu, els NFT (Non-fungible token / Token no fungible), el tractament dels sons, la càmera fosca, ús de drones, apropiació, etc. són exemples de propostes que es podran veure del 27 d’octubre al 6 de novembre del 2022 en diferents espais de la ciutat.
Sota la direcció artística del creador Antoni Pinent (Lleida, 1975), el festival tindrà la seu a l’edifici de l’actual Museu d’Art Jaume Morera de Lleida, que acollirà les instal·lacions artístiques i diversos tallers. La seu romandrà oberta del 27 al 29 d’octubre i del 2 al 6 de novembre, de 10 a 14 h i de 17 a 20 h. El diumenge, 30 d’octubre, i el dimarts, 1 de novembre, l’horari anirà de 10 a 14 h. El dilluns, 31 d’octubre, la seu romandrà tancada. Les entrades per a accedir a les activitats són gratuïtes, exceptuant les sessions que tindran lloc al CaixaForum Lleida i el concert a l’Auditori Enric Granados.