El Govern presenta la campanya “FOC és FOC” per reforçar la prevenció dels incendis forestals i l’autoprotecció ciutadana
El Govern presenta la campanya “FOC és FOC” per reforçar la prevenció dels incendis forestals i l’autoprotecció ciutadana
La consellera d’Interior i Seguretat Pública, Núria Parlon, el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, han presentat aquesta tarda a Barcelona la campanya publicitària “FOC és FOC”, amb què el Govern de la Generalitat vol sensibilitzar sobre la responsabilitat ciutadana a l’hora d’evitar els incendis forestals.
Enguany, la campanya aposta per una narrativa innovadora que situa la ciutadania al centre de la prevenció i l’autoprotecció. Sota el concepte creatiu “FOC és FOC”, desenvolupat per l’agència Evil Love, la campanya parteix d’una idea simple però contundent: la mateixa flama que encén una cigarreta, un llumí o una barbacoa pot serl’origen d’un gran incendi forestal.
La consellera Parlon ha subratllat la importància “d’implicar la ciutadania com a actor corresponsable en la prevenció i la resposta davant dels incendis”. En aquest sentit, ha assenyalat que “l’objectiu no és només traslladar recomanacions sobre com actuar en una emergència, sinó també fomentar una major consciència sobre els riscos associats al foc i el paper que la ciutadania pot exercir per reduir-ne l’impacte”.
Parlon ha destacat que “aquesta corresponsabilitat és un element clau de la cultura de l’autoprotecció” i ha insistit en la necessitat que “la població entengui la magnitud del risc que comporten els incendis”. “Volem una ciutadania corresponsable, que entengui el risc i que sàpiga situar-se davant d’una emergència. Per això insistim en un missatge clar: el foc és foc”, ha afirmat.
Per la seva banda, el conseller Ordeig ha recordat que “ens trobem davant d’una situació extrema per unes condicions meteorològiques sense precedents a les portes de la revetlla de Sant Joan. Per això, cal prendre totes les precaucions i demanar la màxima col·laboració de la ciutadania, especialment en aquells municipis amb perill molt alt d’incendi forestal, en els quals se suspenen les activitats de risc”.
“El Govern treballa de manera coordinada amb tots els cossos d’emergències, Bombers, GEPIF, ADF, Agents Rurals i el sector agroalimentari i forestal per fer front als incendis amb un canvi de paradigma: planificar i reforçar la gestió forestal sostenible durant tot l’any, gestionar el risc i assegurar les actuacions de prevenció“, ha explicat.
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, ha subratllat la importància de sumar esforços entre administracions. En aquest sentit, ha afirmat que “una política ferma de prevenció dels incendis forestals és un aposta decidida per la seguretat de les persones i del territori” i que “la responsabilitat d’evitar els incendis reclama l’aportació col·lectiva de tota la societat, perquè petits gestos de responsabilitat, sent prudents i cívics, contribueixen també a evitar que el bosc cremi”.
L’objectiu és reduir la distància entre saber i actuar, fent visible que les petites accions quotidianes poden tenir conseqüències irreversibles sobre el territori, les persones i el medi natural. La campanya busca activar la responsabilitat individual i col·lectiva, reforçar la percepció del risc i promoure conductes preventives que contribueixin a evitar incendis forestals, així com aportar recursos de seguretat quan es produeix un incendi.
La proposta es desenvolupa en dues fases complementàries. Una primera fase de prevenció, amb un to directe, emocional i interpel·lador, destinada a generar consciència i a fer reflexionar sobre l’origen humà de molts incendis.
La idea creativa dels espots reforça aquest concepte a través d’un recurs visual impactant: primer, es mostren imatges d’un incendi forestal i, mitjançant una transició, es revela que aquest foc ha nascut del punt incandescent d’una cigarreta o del carbó encès d’una barbacoa. No són focs diferents, sinó el mateix foc en moments diferents, connectant causa i conseqüència en una sola imatge.
Aquest plantejament es materialitza a través d’un únic pla seqüència que connecta dos escenaris radicalment diferents mitjançant un zoom out progressiu, construint una metàfora visual on queda clar que aquests petits focus contenen, potencialment, el mateix incendi devastador. La continuïtat entre escenaris, sense talls ni elisions, és precisament el que fa que el missatge penetri amb força: l’espectador no pot establir cap distància entre la causa i la conseqüència, perquè la càmera no li ho permet. Qualsevol espurna compta i qualsevol descuit pot desencadenar un incendi.
La segona fase, centrada en l’autoprotecció, manté la mateixa coherència conceptual i transforma comportaments quotidians del foc en aprenentatges pràctics per a la ciutadania. A través de càpsules audiovisuals breus, s’expliquen de manera visual i entenedora aspectes com la propagació del foc, el comportament del fum o la importància de la neteja del perímetre de les llars o finques en entorns forestals. Cada peça converteix un fenomen fàcilment identificable en una pauta d’actuació clara davant d’una emergència, facilitant que la ciutadania interioritzi conductes d’autoprotecció i actuï amb més seguretat.
Amb aquesta estratègia, la campanya evoluciona des de la conscienciació fins a l’acció, combinant impacte emocional i utilitat pública. El resultat és una campanya que uneix emoció i utilitat, fent de cada ciutadà un agent actiu de la prevenció i la seguretat.

